Partner serwisu
Drogi i autostrady

Trzy klasy dróg na czas kryzysu

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
PBI Infrastruktura

Data publikacji:
27-07-2025
Ostatnia modyfikacja:
18-06-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Trzy klasy dróg na czas kryzysu
fot. Wody Polskie
Wrześniowa powódź z 2024 roku odsłoniła słabości infrastruktury drogowo-mostowej w Polsce – ponad 5700 kilometrów dróg znalazło się pod wodą, a ponad 9100 obiektów wymaga interwencji. Eksperci, po analizie kryzysu, wskazują na potrzebę nowej klasyfikacji dróg w obliczu narastających zagrożeń klimatycznych oraz szybszego reagowania na sytuacje kryzysowe.

Podczas XIII Kongresu Infrastruktury Polskiej uwaga poświęcona została m.in. na kwestię infrastruktury, która uległa zniszczeniu wskutek powodzi, jaka nawiedziła Polskę i Europę we wrześniu 2024 roku. Sposób działania w czasie kryzysu przedstawił Janusz Bohatkiewicz – dyrektor Instytutu Badawczego Dróg i Mostów – zwracając również uwagę na konieczność ustalenia nowej klasyfikacji dróg na terenach zagrożonych w przyszłości.

Ponad 5700 km dróg pod wodą

Relacjonując przebieg powodzi i działań w walce z kataklizmem, Janusz Bohatkiewicz przypomniał, że wszystko zaczęło się 14 września, a w przeciągu kilku dni opady przekroczyły 440 procent normy. Instytut Badawczy Dróg i Mostów został skierowany do akcji oceny sytuacji z infrastrukturą, a zwłaszcza mostów, 20 września.

– Współpracujemy od tego momentu z Polską Izbą Inżynierów Budownictwa, z różnymi organizacjami. Udaje się nam zmobilizować około ponad 200 osób. Pracujemy w zespołach dwuosobowych. Przekazujemy informacje, jesteśmy w centrum zarządzania kryzysowego na wszystkich szczeblach. W sumie dostajemy w okresie od września do grudnia ponad tysiąc zgłoszeń i reagujemy praktycznie w ciągu jednego dnia – objaśniał.

Jak dodał, najpierw skupiono się na mostach i zabezpieczeniu poruszania się, a także ewentualnie oceną tego, co należało technicznie zrobić na danych obiektach. Całość działań odbywała się również przy wsparciu wojska za sprawą m.in. operacji FENIX, a na terenach zalanych działało łącznie 26 tys. żołnierzy z WOT-u i wojsk inżynieryjnych.

Po blisko roku od powodzi, Bohatkiewicz stwierdził, że na obszarze pięciu województw bezpośrednio dotkniętych oddziaływaniem wody na infrastrukturę, dotkniętych było ponad 9100 obiektów, a pod wodą znalazło się ponad 5700 kilometrów dróg, w związku z czym – na ten moment – szacuje się, że odbudowa zniszczonej infrastruktury będzie kosztowała ponad 7 mld zł.

Potrzebna nowa klasyfikacja dróg

Dotychczasowe działania Janusz Bohatkiewicz skwitował tym, że IBDiM jest gotowy do przedstawienia nowych wytycznych, a obserwacje, które Instytut posiada, są istotne na terenach zagrożonych ponownym zalaniem w przyszłości i pozwolą na ustalenie nowej klasyfikacji dróg.

Chodzi o podzielenie dróg na trzy klasy. Pierwszą mają być drogi, które muszą w każdej sytuacji przetrwać i umożliwić przejazd. Drugą będą te, które mogą zostać zalane, ale muszą być odtworzone bardzo szybko, a trzecią Stanowic mają drogi, z którymi władze nie będą w stanie sobie poradzić.

– Na tych terenach jest ponad 58 tysięcy kilometrów dróg, więc nie jesteśmy w stanie zadziałać w każdym kierunku. Trzeba jdnak próbować wprowadzać zmiany do sposobu projektowania, z góry przewidywać to, co się dzieje w stosunku do zmian klimatu – wyjaśnił, wskazując, że pierwsze działania udało się już zrealizować, a w procedowanej zmianie rozporządzenia dotyczącego dróg publicznych z 2022 roku znajdzie się zapis o konieczności uwzględnienia sytuacji kryzysowej jak powódź czy silny wiatr.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
PBI Infrastruktura

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Zielona rewolucja może zniszczyć przemysł. Zyskają Chiny

Biznes i przemysł

Zielona rewolucja może zniszczyć przemysł. Zyskają Chiny

Damian Kelman 22 czerwca 2025

Drugie życie kruszyw. Polska musi gonić Europę ws. recyklingu

Biznes i przemysł

Tego potrzebuje rynek infrastruktury w Polsce

Biznes i przemysł

Tego potrzebuje rynek infrastruktury w Polsce

Damian Kelman 01 lipca 2025

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Zielona rewolucja może zniszczyć przemysł. Zyskają Chiny

Biznes i przemysł

Zielona rewolucja może zniszczyć przemysł. Zyskają Chiny

Damian Kelman 22 czerwca 2025

Drugie życie kruszyw. Polska musi gonić Europę ws. recyklingu

Biznes i przemysł

Tego potrzebuje rynek infrastruktury w Polsce

Biznes i przemysł

Tego potrzebuje rynek infrastruktury w Polsce

Damian Kelman 01 lipca 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij